Program zajęć koła turystyczno – fotograficznego
„Polska znana i nieznana”.
„Lepiej iść choć chwilę dobrą drogą niż zajść daleko lecz złą”
Platon
1.Wstęp:
Turystyka jest to forma rekreacji ruchowej mająca na celu zaspokojenie różnorodnych potrzeb młodego pokolenia. Dzięki niej młodzież poznaje lepiej siebie, kształtuje charakter rozwija swoje zainteresowania i zamiłowania. Turystyka ze względu na jej znaczenie dla rozwoju osobowości młodego pokolenia, wychowania w duchu patriotyzmu, szacunku do
ludzi i środowiska przyrodniczego oraz dóbr kultury i współczesnych wytworów ludzkiej pracy, zajmuje ważne miejsce w pracy placówek oświatowo-wychowawczych. W drodze aktywności turystyczno – krajoznawczej następuje integracja członków koła, ale przede wszystkim wzmacnia i regeneruje zdrowie fizyczne i psychiczne. Ponadto stanowi doskonały sposób aktywnego spędzania czasu wolnego, a tym samym przeciwdziała patologii społecznej dzieci i młodzieży.
2. Charakterystyka placówki:
Adresatami programu jest młodzież przebywająca w Młodzieżowym Ośrodka Socjoterapii w Łysej Górze. Jest to młodzież ze środowisk zagrożonych patologią bądź patologicznych. Większość rodzin naszych wychowanków to rodziny dysfunkcyjne. Brak
w nich stymulacji do rozwoju i rozbudzania zainteresowań młodych ludzi. Zwykle są negatywnie nastawieni do wszelkiego wysiłku i aktywności, głównie tych proponowanych przez dorosłych.
3. Założenia organizacyjne:
- Program jest realizowany przez wychowawców internatu MOS w Łysej Górze (tj. Gabriela Wojakiewicz, Piotr Pieprzyk oraz Łukasz Jewuła), w ramach kół zainteresowań.
- Zajęcia odbywać będą się cyklicznie raz w tygodniu dwie godziny (na terenie internatu: sala koła zainteresowań i pracownia komputerowa), oraz w miarę możliwości
w plenerze (wycieczki, rajdy) - Przewiduje się nawiązanie współpracy (w razie potrzeb) z innymi kołami działającymi przy MOS w Łysej Górze.
4. Cele ogólne:
-
Rozbudzenie zainteresowania turystyką,
-
Zachęcanie do poznawania tradycji, kultury narodowej i przyrody, ze szczególnym uwzględnieniem najblizszej okolicy.
-
Kształtowanie zachowań proekologicznych,
-
Promowanie aktywnego i zdrowego trybu życia,
-
Nabywanie umiejętności pracy w zespole, budowanie więzi koleżeńskich – wybór przewodnika grupy.
-
Zapoznanie z cyfrowymi technikami fotograficznymi oraz komputerowa obróbką zdjęć.
5. Cele szczegółowe:
- Poznawanie własnego regionu w tym dziedzictwa kulturowego jako części Polski
i Europy, - Przygotowanie do dojrzałego życia poprzez wykorzystanie walorów środowiska geograficznego dla potrzeb człowieka,
- Kształcenie umiejętności obserwacji terenowych w szczególności odczytywania
i interpretowania różnorodnych źródeł wiedzy geograficznej, - Kształcenie nawyków w prawidłowym wykorzystaniu walorów środowiska geograficznego dla życia człowieka,
- Zapoznanie uczniów z podstawowymi wiadomościami z zakresu historii rozwoju turystyki i krajoznawstwa,
- Zdobycie umiejętności organizowania wycieczek, rajdów, imprez turystycznych,
- Zdobycie umiejętności posługiwania się sprzętem turystycznym (kompas, apteczka, namiot, menaszka),
- Mobilizowanie uczniów do korzystania z literatury fachowej (posługiwanie się przewodnikami, mapami, rozkładami jazdy),
- Nauka udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i radzenia sobie
w życiowych zaskakujących sytuacjach, - Kształtowanie właściwych postaw wobec siebie, przyrody i otaczającego świata,
- Wzmocnienie więzi koleżeńskich poprzez wspólne przebywanie
i pokonywanie trudności. (integracja zespołu kola – wybór przewodnika grupy), - Zachęcanie do uprawiania różnych form turystyki,
- Przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu rodzinnego miasta
i województwa, - Upowszechnienie form aktywnego wypoczynku, kształtowanie kultury turystyki, wyrabianie sprawności fizycznej oraz ochrony zdrowia,
- Wyrabianie poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje
i kolegów. - Zapoznanie z podstawa obsługi aparatu.
- Nauka podstawowych technik fotograficznych
- Zapoznanie z tajnikami fotografii cyfrowej oraz komputerowa obróbką zdjęć.
- Obsługa imprez szkolnych i imprez odbywających się na terenie internatu.
6. Treści programowe:
-
Nauka odczytywania i interpretacji mapy w terenie podczas rajdów i wycieczek pieszych.
-
Poznanie zasady poruszania się po drogach publicznych,
-
Angażowanie uczniów do pomocy w organizacji rajdów oraz wycieczek, przygotowanie imprez na orientację,
- Poznanie zasad udzielania pierwszej pomocy przy złamaniu, skręceniu oparzeniu, ukąszeniu, omdleniu i innych sytuacjach,
- Wychowanek pozna i wskaże ciekawe turystycznie miejsca
w powiecie i Polsce, - Wychowanek pozna Parki Narodowe w Polsce
- Poprawi swoją kondycję fizyczną poprzez systematyczny udział w wycieczkach pieszych,
- Poznanie podstaw obsługi aparatu,
- Wychowanek potrafi wykonać prawidłowo zdjęcie,
- Podopieczny zna rodzaje i metody obróbki zdjęć oraz cyfrowe techniki fotograficzne,
- Przestrzeganie zasad higieny oraz dbałość o zdrowie biologiczne i psychiczne.
7. Etapy osiągania celów (rok szk. 2015/2016):
L.p |
Etapy osiągania celów |
Termin realizacji |
Odpowiedzialni |
1. |
Spotkania organizacyjne koła, |
Wrzesień |
G.Wojakiewicz P.Pieprzyk Ł.Jewuła |
2. |
Zebranie Koła Turystyczno-fotograficznego wybranie zarządu oraz ustalenie regulaminu zajęć stacjonarnych. |
Wrzesień |
G.Wojakiewicz P.Pieprzyk Ł.Jewuła |
3. |
Ustalenie planu wycieczek, regulamin wycieczek, przydzielenie ról. |
Wrzesień |
G.Wojakiewicz P.Pieprzyk Ł.Jewuła |
4. |
Zajęcia pierwszej pomocy „na szlaku” (przedlekarskiej) |
Październik |
G.Wojakiewicz P.Pieprzyk Ł.Jewuła |
5. |
Cotygodniowe spotkania koła |
Cały rok |
G.Wojakiewicz P.Pieprzyk Ł.Jewuła |
6. |
Prowadzenie kroniki KTKF |
Cały rok |
G.Wojakiewicz P.Pieprzyk Ł.Jewuła |
7. |
Udział w pracach przyrodniczo ogrodniczych na terenie ośrodka |
Cały rok |
G.Wojakiewicz P.Pieprzyk Ł.Jewuła |
8. |
Uczestnictwo w różnego rodzaju formach turystyki tj: wycieczki, biegi oraz gry na orientacje. |
Cały rok |
G.Wojakiewicz P.Pieprzyk Ł.Jewuła |
9. |
Organizacja rajdu. |
G.Wojakiewicz P.Pieprzyk Ł.Jewuła | |
10. |
Udział w Konkursie Turystyczno-Krajoznawczym, oraz Konkursie Fotograficznym |
Listopad |
G.Wojakiewicz P.Pieprzyk Ł.Jewuła |
11. |
Wystawy fotograficzne, |
Cały rok |
G.Wojakiewicz P.Pieprzyk Ł.Jewuła |
12. |
Stworzenie gazetki sciennej |
Październik |
G.Wojakiewicz P.Pieprzyk Ł.Jewuła |
13. |
Podsumowanie i ewaluacja programu. |
Cały rok |
G.Wojakiewicz P.Pieprzyk Ł.Jewuła |
8. Ewaluacja:
Opracowany program będzie poddawany ciągłej ewaluacji w celu jego ulepszania
i dostosowania do potrzeb placówki.
- rozmowy w grupie
- ankiety
- wypowiedzi w kole
Opracowanie: mgr Gabriela Wojakiewicz, mgr Piotr Pieprzyk oraz
mgr Łukasz Jewuła