PROGRAM KOŁA TURYSTYCZNEGO DZIAŁAJĄCEGO PRZY MŁODZIEŻOWYM OŚRODKU SOCJOTERAPII W ŁYSEJ W GÓRZE.

WSTĘP

Działalność krajoznawczo – turystyczna ściśle wpisuje się w realizację misji i zadań jakie stawiane są współczesnej szkole. Turystyka i krajoznawstwo związane są zarówno z działalnością dydaktyczną,
wychowawczą, jak i profilaktyczną szkoły. Niosą ze sobą wiele wartości ważnych dla życia i kształtowania osobowości dziecka oraz rozwijania umiejętności młodych ludzi. Turystyka i krajoznawstwo wzmacniają oraz rozwijają wśród dzieci takie cechy, jak: ciekawość, potrzebę zdobywania wiedzy, otwartość na siebie i innych, poczucie godności, szacunek dla drugiego człowieka, radość z przebywania w grupie, chęć
eksperymentowania oraz poznawania nowych miejsc i ludzi. Udział w zajęciach Koła turystycznego stwarza uczniom okazję do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy, do zdobycia nowych doświadczeń, do wysiłku fizycznego i zmierzenia się z własnymi słabościami. Umożliwia
gromadzenie wiedzy użytecznej na kolejnych etapach edukacyjnych. Program zajęć pozalekcyjnych w zakresie krajoznawstwa i turystyki został stworzony z myślą o rozwijaniu indywidualnych zainteresowań
uczniów i pogłębianiu ich wiedzy o otaczającej rzeczywistości. Tworząc ten program kierowaliśmy się swoim kilkuletnim doświadczeniem w prowadzeniu takiego typu zajęć w naszej placówce. Uwzględniliśmy
wnioski płynące z prowadzonej przez nas ewaluacji wcześniej prowadzonej edukacji z zakresu krajoznawstwa i turystyki.

OGÓLE ZAŁOŻENIA PROGRAMU

Opracowany program przeznaczony jest do realizacji w postaci zajęć pozalekcyjnych, w ramach koła zainteresowań dla uczniów Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii. Zajęcia koła odbywać się będą w
ciągu jednego roku szkolnego (od września do czerwca) w wymiarze 2 godzin co dwa tygodnie. Oprócz lekcji prowadzonych w sali lekcyjnej, odbywać się będą , kilkugodzinne lub dwudniowe wycieczki. Wycieczki będą zorganizowane w postaci pieszych rajdów na znakowanych trasach turystycznych w naszej okolicy oraz na trasach spacerowych Łysej Góry. Wycieczki odbywać się będą w sprzyjających pieszym
wędrówkom porach roku tj. jesienią, a przede wszystkim wiosną. Zima będzie czasem realizacji zajęć w sali lekcyjnej. Materiały i pomoce dydaktyczne potrzebne w realizacji postawionych celów edukacyjnych to
przede wszystkim atlasy, mapy turystyczne, plany miasta, przewodniki turystyczne oraz kompasy. Ważnym elementem pracy będzie korzystanie z pracowni komputerowej z dostępem do Internetu.

CELE PROGRAMU

Niniejszy program zajęć edukacyjnych uwzględnia ogólne cele
kształcenia w szkole podstawowej oraz szkole branżowej:

1. przyswojenie przez uczniów podstawowego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyki, dotyczących przede wszystkim tematów i zjawisk bliskich doświadczeniom uczniów;
2. zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów;
3. kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.

Udział uczniów w zajęcia koła zainteresowań umożliwi nabywanie i rozwijanie zawartych w podstawie programowej umiejętności o charakterze ponad-przedmiotowym, do których należą:

1. czytanie – rozumiane zarówno jako prosta czynność, jak i umiejętność rozumienia, wykorzystywania i przetwarzania tekstów w zakresie umożliwiającym zdobywanie wiedzy, rozwój emocjonalny,
intelektualny i moralny oraz uczestnictwo w życiu społeczeństwa;
2. myślenie naukowe – umiejętność formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących przyrody i społeczeństwa;
3. umiejętność komunikowania się w języku ojczystym;
4. umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym także przy wyszukiwaniu i korzystaniu z informacji;
5. umiejętność uczenia się jako sposób zaspokajania naturalnej ciekawości świata, odkrywania swoich zainteresowań i przygotowania do dalszej edukacji;

6. umiejętność pracy zespołowej.

Ogólne cele kształcenia i wychowania określone w tym programie obejmują:
1. rozwijanie wśród uczniów zainteresowań krajoznawczych i turystycznych;
2. zachęcanie do poznania tradycji, kultury i przyrody swojego regionu;
3. poznanie najbliższego środowiska i jego specyfiki;
4. zachęcania do rekreacji i aktywnego wypoczynku, przeciwdziałanie ograniczeniom aktywności ruchowej;
5. wyrobienie poczucia współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego;
6. wdrażanie do podejmowania odpowiedzialności za siebie, swoich kolegów i najbliższe otoczenie;
7. rozwijanie indywidualnych zainteresowań i pasji;
8. usystematyzowanie i integracja wiedzy z różnych dziedzin nauki;
9. rozwijanie umiejętności obserwacji i dostrzegania zjawisk przyczynowo-skutkowych;

10. kształtowanie nawyków prawidłowego wykorzystania walorów środowiska geograficznego;
11. kształtowanie u uczniów nawyku dbałości o zdrowie własne i innych ludzi;

12. nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych;
13. nabycie nawyków staranności, rzetelności i dokładności w wypełnianiu zadań, wyciąganiu wniosków oraz przekazywaniu informacji;
14. wdrażanie do efektywnej pracy zespołowej.

Szczegółowe cele programu edukacyjnego :

Uczniowie uczestniczący w zajęciach koła turystycznego nabywają i kształtują następujące umiejętności:
1. wyszukiwania, porządkowania i weryfikowania informacji m.in. w oparciu o mapy, plany, przewodniki i Internet;
2. łączenia wiedzy zdobytej z różnych źródeł;
3. korzystania z map, planów i przewodników turystycznych;
4. wyznaczania kierunków w terenie, orientowania się w terenie;
5. orientowania i czytania mapy topograficznej i turystycznej;
6. rozróżniania różnych form turystyki i krajoznawstwa;
7. wskazania atrakcji turystycznych swojej dzielnicy i miasta;
8. przestrzegania zasad higieny podczas wycieczek i zajęć w terenie;
9. dbania o własne zdrowie i prawidłowy rozwój fizyczny;
10. odczytywania informacji na znakowanych szlakach pieszych;
11. doceniania walorów środowiska geograficznego regionu;
12. wskazania ciekawych miejsc, zabytków, obszarów chronionych w najbliższej okolicy;
13. klasyfikowania odznak turystycznych i krajoznawczych;
14. planowania i realizowania wycieczek turystycznych;

15. dostrzegania negatywnego i pozytywnego wpływu człowieka, jego aktywności turystycznej na środowisko przyrodnicze;
16. dostrzegania potrzeby ochrony dóbr kultury i pielęgnowania walorów regionu;
17. aktywnego uczestniczenia w różnych formach rekreacji i krajoznawstwa.

PLAN IMPREZ W ROKU 2023/2024:

1. Ognisko integracyjne dla członków koła – październik
2. Piesza wycieczka do Melsztyna (ruiny Zamku) – wrzesień/październik
3. Piesze wycieczki po okolicy ( spacer w okolice katastrofy liberatora)
4. Piesza wycieczka na zamek w Dębnie – październik
5. Wyjazd na Wieżę widokową w Iwkowej
6. Wyjazd dwudniowy do Zakopanego – wiosna
7. Wyjazd na Zamek w Nowym Wiśniczu
8. Wyjazd do Czchowa zwiedzanie ruin zamku